Το υπερωκεάνιο «Βρετανικός» και το Μούδρο


Ο «Βρετανικός» ήταν ένα υπερωκεάνιο της ναυτιλιακής εταιρείας White Star Line.
Η εταιρεία White Star λίγα χρόνια πριν, είχε ναυπηγήσει ένα ολόιδιο πλοίο, το γνωστό σε όλους «Τιτανικό»[1] με την τραγική κατάληξη. Ο «Βρετανικός» ναυπηγήθηκε στα ναυπηγεία Harland and Wolf του Belfast, το 1914.Είχε μήκος 269 μέτρα και εκτόπισμα 58.500 τόνων και ακολουθήθηκε η ίδια ακριβώς τεχνογνωσία που είχε χρησιμοποιηθεί και στον «Τιτανικό» αλλά έγιναν και κάποιες πρόσθετες τροποποιήσεις ώστε να γίνει ασφαλέστερο[2]
Ο «Βρετανικός», καθελκύστηκε το 1915.Η εταιρεία, είχε ναυπηγήσει το πλοίο, με σκοπό να το θέσει στη γραμμή Αγγλία-Αμερική (Southampton- New York)
Δυστυχώς όμως, ξέσπασε ο πρώτος παγκόσμιος πόλεμος. Το πλοίο επιτάχθηκε τότε από το πολεμικό ναυτικό της Βρετανίας και μετατράπηκε σε πλωτό νοσοκομείο. Το έβαψαν λευκό με μία πράσινη γραμμή σε κάθε πλευρά και 3 μεγάλους κόκκινους σταυρούς, το σήμα του «Ερυθρού Σταυρού».
Το βράδυ, φωταγωγούσαν με 125 λάμπες τους κόκκινους σταυρούς και τη πράσινη γραμμή για να διακρίνεται μέσα στο σκοτάδι ότι πρόκειται για το νοσοκομειακό πλοίο. Το πλοίο μετονομάστηκε σε HMHS[3] Britannic. Μπορούσε να περιθάλψει 3.309 τραυματίες.Το πλοίο έκανε το δρομολόγιο Southampton-Μούδρο.
Ξεκινούσε από το Southampton, πήγαινε στη Νάπολη κι από εκεί κατευθυνόταν στο Μούδρο της Λήμνου, από όπου έπαιρνε τους τραυματίες[4] από την  συμμαχική επιχείρηση στην Καλλίπολη.
Στο Μούδρο το 1916 λειτουργούσε συμμαχικό νοσοκομείο κι ο «Βρετανικός» είχε αναλάβει να μεταφέρει τους τραυματίες στις πατρίδες τους.Καπετάνιος του ήταν ο Charkes A.Bartlett[5] και αρχιμηχανικός ο Robert Fleming.Στις 12 Νοεμβρίου 1916  ο Βρετανικός ξεκίνησε το έκτο και τελευταίο ταξίδι του προς το Μούδρο.
Στις 21ης Νοεμβρίου 1916, ημέρα Τρίτη και ώρα 8:15 π.μ. ο «Βρετανικός» ενώ έπλεε μεταξύ Μακρονήσου και Κέας χτυπήθηκε από νάρκη.
Σήμερα θεωρείται πλέον βέβαιο ότι προσέκρουσε σε  νάρκη που είχε τοποθετήσει γερμανικό υποβρύχιο[6] «U-73».
«Ο Βρετανικός προσέκρουσε σε νάρκη έξω από το λιμάνι του Αγίου Νικολάου ... Save Our Souls…» ενημέρωσε ο καπετάνιος.Ο πρώτος που έφτασε στο ναυάγιο ήταν ένας ψαράς από τον Άγιο Νικόλα, ο Φραγκίσκος Ψίλας, ο οποίος κατάφερε να περισυλλέξει μερικούς αξιωματικούς.Στο «Βρετανικό» υπήρχαν 1134 επιβάτες από τους οποίους 21 τραυματίστηκαν και 29 έχασαν τη ζωή τους. 
Αν η νάρκη το χτυπούσε , κατά την επιστροφή από τη Λήμνο, όταν δηλαδή θα είχαν επιβιβαστεί οι τραυματίες από το νοσοκομείο του Μούδρου, τότε τα θύματα θα ήταν πολύ περισσότερα.Σχετικά με το υπερωκεάνιο «HMHS Britannic» υπάρχει ένας θρύλος, σύμφωνα με τον οποίο, το πλωτό νοσοκομείο μετέφερε εκτός από τραυματίες και ένα θησαυρό. Το «θησαυρό της Γαλλίας», που αποτελείτο από 14 τόνους χρυσό. Θα το μετέφερε μέχρι τη Λήμνο κι από εκεί και πέρα θα το προωθούσαν στην Οδησσό της Ρωσίας.
Το ναυάγιο του «Βρετανικού» ανακαλύφθηκε από τον Jacques-Yves Cousteau (το γνωστό σε όλους Γάλλο ωκεανογράφο και εξερευνητή) το Νοέμβριο του 1975, κοντά στον όρμο του Οτζιά, στο βυθό της Κέας .
Ευαγγελία Χ.Λιάπη



[1] Οι εργάτες είχαν γράψει στα τοιχώματα του: «Ούτε ο ίδιος ο Θεός δε μπορεί να το βυθίσει». Βυθίστηκε στο παρθενικό του ταξίδι αφού προηγήθηκε σύγκρουση με παγόβουνο.
[2] Διέθετε 17 στεγανά(6 στεγανά περισσότερα από το Τιτανικό), 9 καταστρώματα, 29 ατσάλινους λέβητες, 2 προπέλες που ζύγιζαν 38 τόνους η καθεμία και 50 σωσίβιες λέμβους που αποτελούσαν εγγύηση για την ασφάλεια των επιβατών του.
[3] HMHS(=Πλωτό Νοσοκομείο της Αυτού Μεγαλειότητος)
[4] Για ασφάλεια οι τραυματίες μόλις επέβαιναν στο πλοίο φορούσαν μπλε παντελόνια και σακάκια με καφέ κολάρο, για να μην χαρακτηρίζονται στρατιωτικοί οι επιβάτες και κινδυνεύσει το πλοίο ως στρατιωτικό να αποτελέσει στόχο.
[5] Charles A. Bartlett (1868-1945).
[6] Στις 28.10.1916 το U-73 της Deutsche Kaiserliche Marine. είχε ποντίσει 12 νάρκες στο στενό της Κέας. Αριθμός ναρκοπεδίου 32.

Νεότερη Παλαιότερη